انجمن هسته‌ای ایران

حضور رئیس هیئت مدیره انجمن هسته ای ایران در دومین نشست تخصصی جشنواره جوانان روسیه

باسمه تعالی

دکتر جواد کریمی ثابت در دومین نشست تخصصی جشنواره جوانان روسیه:
جمهوری اسلامی ایران هم‌گام با کشورهای توسعه یافته درحال گسترش زیرساخت‌های مگاساینس و مشارکت فعالانه در پروژه مشترک PIK با روسیه در راستای توسعه‌ی پایدار ایران اسلامی می‌باشد.

دکتر جواد کریمی ثابت معاون سازمان انرژی اتمی ایران در سخنرانی با موضوع «زیرساخت‌های مگاساینس» در دومین نشست تخصصی جشنواره جوانان روسیه، به تاریخچه سیر رشد فناورانه اشاره نموده و بیان کرد: تاريخچه سير رشد فناورانه جوامع بشرى نشان داده است كه هيچ گاه فناورى به انتها نمى رسد بلكه از موجى به موج ديگر منتقل ميشود و در هر موج ویژگی‌های خاصی از منظر فرهنگی، اقتصادی، زیرساختی و اجتماعی فراگیر می‌شود؛ ویژگی بارز‌ موج حاضر فناوری در دنیا “بزرگی در عین کوچکی” است؛ یعنی بزرگترین داده‌ها و بیشترین پیچیدگی‌های صنعتی و فناورانه درون کوچک‌ترین بسترها تجلی می‌یابد. یکی از ملزومات اصلی توسعه‌ی این علوم و فناوری‌های نوین و پیشرفته، “زیر ساخت‌های مگاساینس” است.
معاون‌ سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به خوبی این موضوع را درک نموده است افزود: جمهورى اسلامى ايران با درك لزوم توجه ويژه به موج‌حاضر فناوری نه تنها درصدد ايجاد زير ساخت‌هاى مگاساينس در كشور جهت ارتقاء سطح كمى و كيفى حوزه‌هاى مختلفى شامل امنيت غذايى، محيط زيست، بهداشت، درمان و درنهايت توسعه پايدار در کشور است؛ بلکه بحث مشارکت و حضور فعال و مؤثر در چنین پروژه‌هایی را با جدیت بالا در دستور کار خود قرار داده است که عضویت در پروژه PIK در همین راستا می‌باشد. ایشان در ادامه با تأکید بر این نکته که نگاه به پروژه‌ها و زیرساخت‌های مگاساینس در هر کشوری باید به صورت یک نهاد فراملی باشد، بیان نمود: جهت ایجاد یک همکاری پایدار می‌بایست نظام‌ها و چهارچوب‌هایی که تضمین کننده همکاری پایدار و طولانی مدت باشند را تدوین نمود؛ به عبارت دیگر باید بتوانیم اثرات ژئوپلیتیکی ملی این چنین پروژه‌هایی را به سطح اثرات ژئوپلیتیکی منطقه‌ای (منظور کشورهای منطقه‌ای که عضو پروژه هستند) یا جمعی ارتقاء بدهیم. در چنین حالتی همکاری‌های بسیار پایدار شکل خواهد گرفت.
رئیس انجمن هسته‌ای ایران در ادامه ضمن توضیح عضویت ایران در پروژه راکتور هسته‌ای تحقیقاتی PIK روسیه پیشنهاد داد: این پروژه می‌تواند مبنای همکاری علمی و فناوری مسکو-تهران در “پروژه‌های مگاساینس” باشد؛ زیرا با توجه به فعالیت سابقه‌دار صنعت هسته‌ای ایران در حوزه پزشکی هسته‌ای و برنامه جامع ایران در حوزه کاربرد فناوری هسته‌ای در حوزه سلامت، امنیت غذایی، انرژی و محیط زیست و قابلیت‌های موجود در مجتمع PIK می‌تواند مکمل مناسبی برای ایران در حوزه‌های اشاره شده باشد.
رئیس مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران در انتهای سخنرانی خود ضمن ارائه پیشنهادهای مدیریتی مبنی بر ارتقای سطح همکاری ایران و روسیه در پروژه PIK به شراکت راهبردی، اظهار نمود: شرایط تحقق این پیشنهاد با توجه به وجود منابع مکمل، اهداف مشترک و بازارهای هدف متفاوت کاملاً مهیا است. در همین راستا ایشان پیشنهاد ایجاد “مکانیزم حکمرانی تعاملات علمی و فناورانه” به صورت “سیستماتیک” بین دو کشور را با تمرکز بر پروژه‌های “مگاساینس” به منظور شکل گیری یک همکاری پایدار ارائه نمودند. ایشان در توضیح سیستماتیک بودن مکانیزم تعاملات بیان داشتند: اجزای مختلف همچون نظام بانکی، نهادهای تأمین مالی، شرکت‌های خصوصی، بازار نهادهای تنظیم‌گر، نهادهای قانون گذار، دولت، صنعت مربوطه و مابقی اجزای نظام حکمرانی در کشور باید بتوانند به صورت هماهنگ و در راستای دستیابی به هدف اصلی که نیل به تعاملات علمی و فناورانه در پروژه‌های مگاساینس در سطح مشارکت راهبردی است عمل نمایند.
مشاهده جزئیات بیشتر از طریق لینک زیر:

https://fest2024.ru/photo/megasciences-as-the-foundation-for-groundbreaking-scientific-research-panel-discussion

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *