انجمن هسته‌ای ایران

بیست و هشتمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای ایران به صورت مجازی برگزار شد

به نام خدا

بیست و هشتمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای ایران در روزهای 11 الی 13 اسفندماه سال 1400 به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن هسته‌ای ایران، بیست و هشتمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای ایران با مدیریت انجمن هسته‌ای ایران و به میزبانی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای ایران با حضور جمعی از اساتید، دانشجویان و پژوهشگران هسته‌ای به صورت مجازی برگزار گردید. در این کنفرانس بیش از دویست مقاله پژوهشی در هشت محور اصلی از جمله چرخه سوخت، انرژی، کشاورزی هسته‌ای، پزشکی هسته‌ای، فیزیک هسته‌ای، ایزوتوپ‌های پایدار و ناپایدارو اندازه‌گیری و دزیمتری ارائه گردید. یکی از محورهای مهم این کنفرانس مربوط به فناوری‌های نرم شامل مدیریت هسته‌ای، حقوق هسته‌ای، آموزش و مدیریت دانش هسته‌ای بود که مقالاتی توسط پژوهشگران این حوزه ارائه گردید.

همچنین در این کنفرانس، سیزده سخنران مهمان از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای ایران، اتریش، روسیه، ترکیه، مکزیک و برزیل به ایراد سخنرانی در موضوعات مختلف پرداختند. 

یکی دیگر از برنامه‌های کنفرانس، اجرای پنج پنل تخصصی با حضور کارشناسان و صاحبنظران در موضوعات مختلفی شامل ایمنی هسته‌ای، تولید مولیبدن به روش شکافت، کشاورزی هسته‌ای، گداخت هسته‌ای و معاهده منع آزمایش‌های هسته‌ای بود که با موفقیت انجام شد.

  • افتتاحیه

جناب آقای دکتر فقهی، رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای ایران، در مراسم افتتاحیه این رویداد بزرگ علمی، ضمن تشکر از مشارکت متخصصین آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به عنوان سخنران ویژه، اعلام کرد که این مجموعه با دارا بودن زیرساخت‌ها و تجهیزات مهم هسته‌ای آمادگی دارد تا آنها را برای رشد و ارتقاء کاربردهای صلح آمیز فناوری هسته‌ای در منطقه، با همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اختیار سایر کشورها قرار دهد.

در ادامه، جناب آقای دکتر کریمی ثابت، رئیس انجمن هسته‌ای ایران در سخنرانی خود خاطر نشان کرد که  اولین کنفرانس بین المللی به منظور ایجاد محیطی برنامه ریزی شده است تا علاقه مندان به استفاده صلح آمیز از علم و فناوری هسته‌ای به فرصتی برای برقراری ارتباط و تبادل هرچه بیشتر دست یابند و روابط علمی جدید بین همه فعالان از سراسر جهان برقرار شود. وی همچنین افزود: فراموش نکنید با توجه به اثرات زیان‌بار همه‌گیری بیماری کرونا بر اقتصاد، سلامت و رشد نرخ بیکاری جوامع باید از روش‌های نوین برای بهبود شرایط به وجود آمده در دنیا استفاده کرد و نمی توان نقش موثر علم و فناوری هسته‌ای بر رشد اقتصادی پایدار، بهبود کارآفرینی و نیز تأثیر این فناوری بر سلامت عمومی را نادیده گرفت؛ شایان ذکر است همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران همواره تاکید کرده اند: «انرژی هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچکس»، دکترین سیاسی ایران حذف استفاده غیر صلح آمیز از فناوری هسته‌ای و محکومیت آن است. در حالی که ایران مصمم است از فناوری صلح آمیز هسته‌ای برای توسعه و افزایش رفاه مردم کشورش استفاده کند.

دبیر علمی کنفرانس، جناب آقای دکتر ضیایی، نیز در مراسم افتتاحیه از حضور حدود 50 نفر از اساتید و پژوهشگران از بیش از 20 دانشگاه معتبر کشور در کمیته علمی این کنفرانس خبر داد و افزود که هر مقاله رسیده به دبیرخانه کنفرانس، توسط سه داور متخصص مورد ارزیابی قرار گرفته است.

در پایان نیز، دبیر اجرائی کنفرانس، جناب آقای دکتر کاسه ‌ساز، گزارشی از فعالیت‌های انجام شده توسط کمیته اجرائی کنفرانس ارائه داد و از بخش‌های مختلف پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و همچنین اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان انرژی اتمی ایران به خاطر پشتیبانی از این رویداد مجازی تشکر و قدردانی نمود.

در بخشی از برنامه افتتاحیه، جناب آقای دکتر علی اکبر صالحی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران، با حضور در این برنامه گفت که برگزاری این رویداد بین المللی نشان می دهد که فناوری هسته ای در کشور به بلوغی رسیده است که می تواند دانش و تجربه خود را با سایر کشورها به اشتراک بگذارد و همچنین نشان می دهد که فعالیت های صلح آمیز هسته‌ای ایران کاملا شفاف است.

  • اختتامیه

مراسم اختتامیه این کنفرانس نیز با قرائت پیام ریاست سازمان انرژی اتمی ایران توسط رئیس کنفرانس و رئیس انجمن هسته‌ای ایران آغاز شد. در این پیام آمده است: من معتقدم که همکاری بین‌المللی برای ارتقای کاربرد ایمن، امن و پایدار علوم و فناوری هسته‌ای برای پاسخگویی به طیف گسترده‌ای از نیازهای اساسی اجتماعی-اقتصادی و توسعه انسانی نقش مهمی دارد و این فناوری قابلیت بالایی در رفع چالش‌های فعلی و تحقق اهداف مشترک دستیابی به توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست دارد. در این راستا ما از همکاری با سازمان‌های بین‌المللی و موسسات علمی و تحقیقاتی در سراسر جهان استقبال می‌نماییم. بی‌شک برگزاری چنین نشست‌ها و همایش‌های علمی به ویژه در حوزه علوم و فناوری هسته‌ای موجب رشد مراکز علمی و دانشمندان خواهد شد. مشارکت و همکاری همه جانبه مراکز علمی و دانشگاهی بین‌المللی موجب افزایش درک متقابل در سطح بین‌المللی خواهد شد. چنین همایش‌هایی می‌تواند بستر مناسبی برای این مشارکت و همراهی موثر باشد. بدیهی است که سازمان‌های غیردولتی علمی یکی از عوامل اصلی توسعه کشورها هستند که با فعالیت‌های مؤثر و سازنده خود از هدف ملت‌ها برای هموار کردن مسیر توسعه پایدار پشتیبانی می‌کنند. انجمن هسته‌ای ایران به عنوان یک سازمان مستقل و غیردولتی یکی از نمونه‌هایی است که ثابت می‌کند سازمان‌های غیردولتی علمی نقش مهمی در توسعه علم و فناوری در کشور دارند. از آنجایی که انجمن هسته‌ای ایران و همچنین این کنفرانس از یادگارهای شهید بزرگوار شهریاری است که از بنیانگذاران انجمن هسته‌ای ایران بودند، لازم است نام و یاد این شهید و سایر شهدای هسته‌ای را گرامی بداریم.

ایشان همچنین در پیام خود از برگزارکنندگان این کنفرانس تشکر و قدردانی نمودند.

در ادامه، دبیر علمی کنفرانس از انتخاب 8 مقاله برتر برای دریافت جایزه شهید شهریاری خبر داد. همچنین از 6 داور برتر نیز که همکاری مناسبی در فرآیند داوری داشتند تقدیر نمود.

  • برندگان جایزه شهید شهریاری:
  1. Faisal Etminan et al, Birjand University, paper ID:1079, Investigation of hypothetical ΩΩα hypernuclei in cluster model
  2. Hamed Khodadadi et al, AEOI, paper ID:1120, Study on the Production of Cr-coated Zr-1%Nb tubes as an ATF evolutionary cladding candidate
  3. Ali Biganeh et al , NSTRI,  paper ID:1091, Investigation on the Coincidence Doppler Broadening ratio curve of well-annealed Copper
  4. Parisa Taghipour  et al, Mohaghegh Ardabili University, paper ID:1314, Synthesis of hydroxyapatite through a solid-state reaction method and study of its thermoluminescence dosimetric properties against gamma rays
  5. Saeed Kakaei et al, NSTRI, paper ID: 1128, 68Ga labeled zoledronate acid derivative: Synthesis and evaluation as a bone-seeking agent
  6. Jalil Bakhshi Sara et al, Bonab University, paper ID:1337, Gamma rays irradiation effects in Na-Doped CZTS thin film prepared by sol-gel spin coating method
  7. Hamid Rahimpour et al, NSTRI, paper ID:1295, Design and Simulation of an S-Band Tunable Solid-State Power Amplifier as an RF injector into a Miniature ECR Ion Source
  8. Ali Kolali et al, Sharif University of Technology, paper ID:1243, Investigation of the use of Momentum and Galerkin weighting functions in High-order Nodal Expansion Method in order to solve the Neutron Diffusion Equation
  • داوران برتر:
  1. Dr. Fatemeh Sadat Rasouli
  2. Dr. Shahryar Badiei
  3. Dr. Hamid Jafari
  4. Dr. Ali Yadollahi
  5. Dr. Sadegh Yousefinasab
  6. Dr. Hosein Sadeghi

ایشان همچنین ادامه داد که مقالات منتخب این کنفرانس در مجله بین‌المللی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای (Journal of Nuclear Research and Applications, ISSN: 2783-2716) و مجله بین‌المللی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی (Radiation Physics and Engineering, ISSN: 2645-5188) پس از طی مراحل داوری، چاپ و منتشر خواهد شد.

دبیر اجرایی کنفرانس نیز در مراسم اختتامیه ضمن تشکر مجدد از کلیه همکاران در بخش‌های مختلف پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و نیز سازمان انرژی اتمی، به طور ویژه از اعضای کمیته اجرائی به خاطر تلاش‌ها و پیگیری‌های مجدانه در طول شش ماه گذشته برای برگزاری این برنامه تشکر کرد.

در پایان نیز، دکتر کریمی ثابت، ضمن اعلام برگزاری موفق این رویداد بین المللی، اظهار امیدواری کرد که در سال 2024 شاهد برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای به صورت حضوری باشیم و در همین راستا اعلام نمود که دانشگاه‌ها و مراکز داخلی و خارجی که تمایل به میزبانی این کنفرانس دارند، درخواست خود را به انجمن هسته‌ای ایران ارسال نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *